LinkedIn

Jak pokazać sukcesy w CV?

29.07.2020

Jak pokazać sukcesy w CV?

Niedawno wysłuchałem na TED wystąpienia prof. Brene Brown, która opowiadała o początkach swojej kariery zawodowej jako naukowca. Jako młody naukowiec dostała od swojego mentora jedną ważną wskazówkę:

„Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, znaczy, że to nie istnieje”

Nie jestem do końca przekonany, że tak jest, niemniej można w tym znaleźć pewną mądrość i rozumiem intencje, które za takim stwierdzeniem stoją.

Wszyscy rekruterzy marzą o tym samym: znaleźć idealnego kandydata. Ale co to właściwie znaczy? Odpowiedź jest bardzo prosta. Są

cztery kluczowe kryteria

  1. Kompetencje (odpowiednia wiedza, doświadczenie, umiejętności).
  2. Dopasowanie do kultury organizacyjnej.
  3. Osobowość (motywacja, postawa, chemia z przełożonym).
  4. Dotychczasowe sukcesy.

Zatrzymajmy się chwilę na tym ostatnim punkcie. Jeśli zapytamy dwie różne osoby „czym jest sukces?”, to z bardzo dużym prawdopodobieństwem otrzymamy dwie prawdziwe, ale różne odpowiedzi. Dzieje się tak z jednego, bardzo prostego powodu – innej perspektywy. Dlatego pierwszym, podstawowym zadaniem jest dać czytelnikowi punkt odniesienia, pokazać kontekst biznesowy i uwarunkowania, w których opowiadamy o sukcesie. Podaj dane wyjściowe i te, które osiągnąłeś/osiągnęłaś po określonych działaniach. Nie ma sukcesu bez punktu odniesienia.

Zawsze staraj się pokazać, o ile jest to możliwe, konkretne cyfry

– one przemawiają do wyobraźni najbardziej. Oto kilka przykładów.

  • „Dzięki wprowadzeniu nowej strategii sprzedaży i konsekwencji, w ciągu roku zwiększyliśmy udział w rynku o 7% ponad to, o ile urósł rynek”.
  • „Wprowadzając kulturę ciągłego feedbacku, zwiększyliśmy zaangażowanie pracowników z 67% do 85% w ciągu dwóch lat.”
  • „Średni poziom realizacji celów, jaki osiągałem w ciągu ostatnich 3 latach wynosił 104% planu i zawsze byłem wśród 3 najlepszych pracowników.”
  • „Dzięki skutecznemu wdrożeniu nowej strategii ciągłego doskonalenia metodą Hoshin Kanri, wraz z zespołem obniżyłem koszty produkcji o 2,7% w pierwszym roku a 1,9% w kolejnym, co było najlepszym wynikiem we wszystkich fabrykach grupy.”

Pisząc CV bardzo łatwo jest popaść w pułapkę myślenia „przecież to jest logiczne”, „to jest oczywiste”, „każdy, kto się tym zajmował wie, że to jest sukces”. Otóż, to nie jest oczywiste! Jeśli chcesz zwiększyć szansę, myśl jak rekruter, a on mówi za moim pośrednictwem „nie każ mi myśleć”.

„Nie każ mi się domyślać”,

„nie pozostawiaj miejsca na interpretację i niejasności”. Zanim zaczniesz pisać CV, poszukaj wszystkich mierników, którymi się posługiwałeś. Pokaż, co konkretnego udało Ci się osiągnąć.

Pamiętaj, proszę – to, że coś robiłeś, nie oznacza jeszcze, że odniosłeś sukces. Zawsze istnieje doza wątpliwości, że co prawda zrobiłeś to, ale;

  • przekroczyłeś budżet,
  • nie wykonałeś zadania na czas,
  • pojawiły się nieoczekiwane błędy,
  • rozwiązanie nie przyniosło spodziewanych efektów.

Wysyłasz CV bez odzewu ?

Chcesz wiedzieć więcej jak zwiększyć swoją skuteczność? Wybierz odpowiedni dla Ciebie termin  i

Umów się   

na krótką rozmowę na temat twoich poszukiwań pracy

Pozdrawiam

Ernest