Thought Leadership 2025 poszukiwania pracy na stanowiskach C-suite
Poszukiwanie pracy w swojej naturze jest banalnie proste. Pracodawca ma określoną potrzebę biznesową. Spotyka kandydata, który w percepcji pracodawcy może tę potrzebę zrealizować najlepiej. Obie strony porozumiewają się w kwestii warunków pracy i wynagrodzenia.
Gotowe!
Jednak w świecie C-suite sprawa się nieco komplikuje. W tym świecie chcemy być wybierani, a proszenie o pracę często bywa niezręczne. Nie chcemy się czuć jak domokrążcy czy desperaci, zwłaszcza że lata naszej kariery zawodowej wywindowały nas na szczyty korporacyjnych struktur.
Wciąż jednak poszukiwanie pracy najbardziej ze znanych mi analogii przypomina proces sprzedaży.
W tradycyjnym podejściu (podobnym do sprzedaży wychodzącej) to my aktywnie poszukujemy pracodawców, wysyłamy CV, aplikujemy na oferty. Takie podejście bywa niezręczne, pomniejsza nasz komfort i obniża pozycję negocjacyjną.
Dużo lepsze jest odwrócenie ról – jak w sprzedaży przychodzącej, gdzie to klienci sami przychodzą do nas z intencją zakupu. W kontekście kariery oznacza to, że pracodawcy sami nas poszukują i zwracają się do nas z ofertami. Natychmiast nasza pozycja negocjacyjna i komfort wzrasta.
Jak zatem doprowadzić do sytuacji, że to my jesteśmy wybierani?
Thought Leadership – klucz do bycia wybieranym
Niestety nie ja to wymyśliłem, lecz wyczytałem na brytyjskich stronach, chociaż intuicyjnie sam od lat działam w tym modelu.
Thought Leadership to strategia budowania autorytetu i wpływu poprzez dzielenie się eksperckimi przemyśleniami, wizją przyszłości branży i unikalnymi perspektywami na kluczowe wyzwania a przede wszystkim zmienienie businessowego i branżowego status quo oraz komunikowanie tych zmian.
Podejście to jest realizowane głownie poprzez:
Pozycjonowanie jako ekspert w danej dziedzinie lub branży
Wpływanie na opinię publiczną i decyzje w branży
Kształtowanie przyszłości poprzez wizjonerskie projekty
Budowanie zaufania jako autorytet merytoryczny
Niektórzy w tym miejscu mogą mieć poczucie, że chodzi tu o Personal Branding jednak nie do końca.
W personal Brandingu "Chcę być postrzegany i zauważany?"
w Thought Leadership "Chcę wpływać na branżę?"
Tak, to są różne koncepcje, choć często się przenikają.
PERSONAL BRANDING
Szerszy koncept – całościowy wizerunek osoby
Focus na percepcji – jak jesteś postrzegany
Obejmuje wszystkie aspekty – osobowość, wartości, styl, kompetencje
Cel: Budowanie rozpoznawalnej marki osobistej
THOUGHT LEADERSHIP
Węższy, ale głębszy zakres – eksperckość w konkretnej dziedzinie
Focus na wpływie – jak kształtujesz myślenie branży
Koncentracja na wiedzy – insights, prognozy, wizje
Cel: Pozycja autorytetu merytorycznego
Porównanie szczegółowe
Aspekt
Personal Branding
Thought Leadership
Zakres
Całościowy wizerunek
Eksperckość merytoryczna
Audience
Szeroka (różne grupy)
Niszowa (branża/specjalizacja)
Content
Lifestyle + expertise
Głównie industry insights
Cel biznesowy
Rozpoznawalność + opportunities
Autorytet + influence
Timeframe
Ciągły proces
Długoterminowa strategia
Metryki
Followers, engagement, recognition
Industry impact, citations, speaking
Kluczowe aktywności Thought Leadership:
Główne wystąpienia na konferencjach branżowych
Komentarze eksperckie w mediach
Pozycje doradcze w firmach i organizacjach
Wpływanie na standardy branżowe
Kreowanie legislacji
Dzielenie się business case
Mentoring przyszłych liderów
Od wizerunku do zmiany
W personal brandingu, w uproszczeniu można powiedzieć, że chodzi o wizerunek. W thought leadership chodzi o realną zmianę businessową. Zmiana natomiast niesie z sobą percepcję sprawczości, skuteczności i wpływ.
Bo tu nie chodzi o bycie znanym i już. Tu chodzi o bycie zauważanym ze względu na zmianę, jaką dokonałeś. Dla poziomu C-suite to jest zmiana na poziomie organizacji i branży. To sztandar, który powiewa o zmianie, która za Tobą stoi, a nie kolejny zabawny mem.
Jakkolwiek nie popatrzeć na C-level w organizacji, sprawczość i przeprowadzenie organizacji z punktu obecnego do pożądanego stanowi DNA każdej roli na tym poziomie. Co więcej, mam poczucie, że to jest wspólna, synergiczna komunikacja budująca zarówno wartość firmy, jak i Twoją osobistą przewagę na rynku pracy.
Nadchodząca walka pokoleń
Ja wiem, że możesz mieć poczucie niezwyciężoności, ale pamiętaj – jutro o Twoje stanowisko na arenie C-level będzie walczyło 4-5 pokoleń:
Boomersi (doświadczenie 35-40 lat)
Gen X (doświadczenie 25-35 lat)
Starsi Millennials (doświadczenie 15-20 lat)
Młodsi Millennials (doświadczenie 10-15 lat)
Starszy Gen Z (doświadczenie 5-10 lat)
Thought Leadership jako przewaga konkurencyjna
THOUGHT LEADERSHIP to coś, o co możesz zadbać już dziś, bo nie rozwiniesz tego konceptu w 3 miesiące. Tu jednak chodzi o to, że koncepcja thought leadership daje Ci rozpoznawalność w kontekście sprawczości i zmiany. To koncepcja, która przyciąga do Ciebie pracodawców.
Jeśli nie wiem, że w ogóle istniejesz, to jak chcesz, żebym zaproponował Ci pracę? Tu jednak nie wystarczy sama rozpoznawalność – chcę poznać Ciebie w kontekście zmiany, której dokonałeś.
Ta zmiana, jakiej dokonujesz w organizacji, jest:
Twoim znakiem rozpoznawczym
Twoją wiarygodnością na rynku
Twoim znakiem jakości
Thought Leadership to nie tylko strategia kariery – to inwestycja w długoterminową pozycję na rynku liderów biznesu.
Chcesz porozmawiać o Twojej zmianie czekam na tel.
Pozdrawiam ciepło
Ernest