LinkedIn

CV nie jest o Tobie

30.05.2024

W poszukiwaniu pracy nie możesz zrobić nic gorszego niż z wielkim zaangażowaniem wysyłać słabe CV. Gdybym miał wskazać jedną najważniejszą rzecz w poszukiwaniu pracy, to wskazałbym na CV.

Czym właściwie jest CV?

Dla mnie to zasadniczo folder reklamowy, który niesie za sobą informację zobacz jaki jestem fajny. Umów się ze mną i poznaj więcej szczegółów.

Ma tylko jedno zadanie: sprawić, aby potencjalny pracodawca chciał się umówić z Tobą na spotkanie. CV jest jak wabik. Musi nieść za sobą obietnicę, że efekt WOW, to będzie dopiero podczas spotkania. CV musi sprzedawać spotkanie z Tobą.

Łatwo powiedzieć, trudniej to zrobić.

W CV najważniejsza jest treść. Oczywiście forma musi być ok, ale to nie ona powoduję, że rekruter sięga po telefon. Rekruter chcę zobaczyć w CV, że kandydat pisze o rzeczach, które są dla niego istotne.

Rozłóżmy teraz CV na części składowe i przyjrzyjmy się temu uważniej.

Zacznijmy od tego, że CV nie jest o Tobie.

Tak wiem, brzmi to dziwnie. Może nawet nieracjonalnie. Już spieszę z wyjaśnieniem.

Jeśli jestem górnikiem a pracodawca szuka lekarza, to żebym nie wiem, jak się starał napisać doskonałe CV opisując pracę górnika i tak nic z tego nie będzie. Mówiąc innymi słowy CV powinno spowodować, że jestem Ciebie ciekawy i chcę Cię poznać. Będę Ciebie ciekawy, jeśli pokażesz rzeczy, które mnie interesują a interesuje mnie doświadczenie medyczne a nie górnicze. W przeciwnym wypadku nie masz szans. W tym kontekście CV powinno być o mnie, o tym co chcę zobaczyć jako rekruter widząc Twoje CV oczami pracodawcy. Mówiąc jeszcze prościej:

Nie pokazuj mi wszystkiego co doświadczyłeś, pokaż mi to co chcę zobaczyć. Bo tylko to mnie interesuje, a jeśli pokażesz zbyt wiele rozmywasz obraz tego kim jesteś.

Dlaczego?

Rekruter chce zobaczyć to, co widnieje w profilu idealnego kandydata. Możesz zapytać skąd mam wiedzieć co jest w profilu idealnego kandydata?

I to jest bardzo dobre pytanie. Informację możesz czerpać przynajmniej z dwóch źródeł.

Po pierwsze z ogłoszenia. Brzmi jak banał. Jednak tak nie do końca. Spójrz na wybrane interesujące Cię ogłoszenie. Czy nie masz poczucia, że są tam 3-4 istotne punkty a cała reszta brzmi trochę jak wypełniacz pustej przestrzeni. Tak właśnie jest. Treść ogłoszenia zazwyczaj przygotowywana jest przez osobę z działy rekrutacji na podstawie profilu idealnego kandydata. Bardzo rzadko osoba, która piszę takie ogłoszenie ma rozległą wiedzę na temat roli danego stanowiska. To powoduje, że lepiej lub gorzej dokonuje interpretacji tego co jest w opisie idealnego kandydata. W konsekwencji oznacza to, że bazowanie jedynie na podstawie informacji zawartych w jednym ogłoszeniu jest niewystarczające.

W takiej sytuacji możesz sięgnąć do drugiego źródła. Drugim źródłem jesteś Ty sam. Już tłumaczę co mam na myśli.

Krok 1

Wpisz w tabelę listę wszystkich kompetencji, które przychodzą Ci tylko do głowy, nie ograniczaj się, nie dokonuj wartościowania na tym etapie. Ta lista pewnie będzie zawierać około 20-40 punktów.

Krok 2

Przeanalizuj nie jedno, a co najmniej kilkanaście ogłoszeń (mogą być już nie aktualne). Dla samej analizy nie jest to istotne. Taka analiza da Ci statystyczny obraz i swoistą podpowiedź, co jest ważne, jakich sformułowań oraz jakich szczególnych kompetencji poszukują rekruterzy.

To trochę tak, jakbyś dokonywał analizy, jakich słów kluczowych wyszukują internauci, żeby trafić na twoją stronę WWW. Jeśli twoja strona jest genialna, ale nikt nie może na nią trafić to tak samo, jakbyś opisywał wspaniałe dokonania zawodowe, których żaden rekruter nie rozumie, ponieważ używasz innego języka. Zatem, pisząc CV nie kieruj go do Twojego, przyszłego, przełożonego, dla którego wiele skrótów myślowych będzie oczywiste. Miej przed oczami osobę, która ma nikłą wiedzę na temat twojej roli zawodowej. Pisząc CV, to właśnie rekrutera musisz przekonać, a nie przełożonego. Jeśli nie przekonasz rekrutera, to twoje CV nigdy nie znajdzie się w kategorii „CV do spotkania”.

Powróćmy jednak do pierwszego kroku, gdzie Ty samodzielnie dokonujesz analizy. Jeśli w ogłoszeniach rekrutacyjnych pojawiły się oprócz wypisanych przez Ciebie kompetencji jeszcze inne, uzupełni listę. Jeśli dana kompetencje się powtarzają zarówno na Twojej liście, jak i w treściach ogłoszeń, to mamy to. W ten oto sposób będziesz mógł stworzyć listę około 10-12 najczęściej występujących kompetencji istotnych zarówno z Twojej perspektywy, jak i pracodawców.  

Dopiero teraz możesz się zabrać za pisanie CV. Jak pewnie się domyślasz powinieneś „nawodnić” opis tego, czym się zajmowałeś (jaka była rola twojego stanowiska) tymi właśnie kompetencjami. Kiedy jako rekruter zaczynam widzieć w Twoim CV słowa kluczowe wyrażone w formie kompetencji, to już nie jest źle. Nieźle może jednak nie wystarczyć do miejsce na podium. Kolejną rzeczą, do jakiej Cię zachęcam, to pokazanie, że w zakresie kluczowych kompetencji możesz pokazać konkretne mierzalne sukcesy. Np. jeśli w Twoich kluczowych kompetencjach na stanowisku managera sprzedaży jest m.in.: 

·      rozwój zespołu,

·      automatyzacja procesów sprzedażowych,

·      motywowanie zespołu,

·      podnoszenie efektywności zespołu.

W przykładach sukcesów możesz posłużyć się takimi oto przykładami:

1.     Rozwój zespołu. 

Jako menedżer sprzedaży wdrożyłem intensywny program szkoleniowy, który obejmował zaawansowane techniki sprzedaży, dogłębną wiedzę o produktach oraz umiejętności negocjacyjne, co wpłynęło na 10% wzrost przychodów w pierwszym miesiącu mojej pracy.

2.     Automatyzacja procesów sprzedażowych.

Zainicjowałem wdrożenie nowoczesnego systemu CRM oraz automatyzację procesów sprzedażowych, co pozwoliło na skrócenie cyklu sprzedaży o 20% i zwiększenie liczby zamkniętych transakcji o 15% w ciągu pierwszych trzech miesięcy.

3.     Program motywacyjny dla zespołu.

Wprowadziłem nowy system premiowy, co przyczyniło się do wzrostu motywacji zespołu i zwiększenia średniej sprzedaży na jednego pracownika o 25% w ciągu pół roku.

4.     Warsztaty i Spotkania.

Jako menedżer sprzedaży zorganizowałem regularne warsztaty i spotkania zespołowe, aby omawiać najlepsze praktyki i wyzwania, co zaowocowało 15% wzrostem wskaźnika konwersji leadów na klientów w ciągu pierwszego kwartału.

Dopiero kiedy w swoim CV posługujesz się konkretnymi przykładami popartymi miernikami, które ja jako rekruter uznaję za istotne z punktu widzenia rekrutacji masz szanse na spotkanie.

Jeśli jesteś managerem, a w Twoim CV brak jest cyfr, Twoje szanse na rozmowę radykalnie spadają, ponieważ językiem businessu są cyfry.

Kiedy widzę tysięczne CV, zaczynające się od słów „Jestem skutecznym managerem z 30 -letnim doświadczeniem” mam ochotę wyć do księżyca z rozpaczy, bo kandydat nawet nie ma świadomości, jakich banałów, kalek i tanich sloganów używa. 

Jeśli nie chcesz brzmieć jak standardowy przeciętniak spójrz na swoje CV krytycznym okiem.

Od ubiegłego już roku pracuję nad aplikacją do budowania CV. Jestem już po kolejnej fazie testów i mam nadzieję, że pierwsza wersja aplikacji pojawi się już w czerwcu/lipcu

Tymczasem poproś doświadczonego rekrutera lub doradcę kariery, żeby zyskać cenny feedback.

Więcej na temat rynku pracy i sposobów jej poszukiwania na rynku, który się zmienił znajdziesz w mojej książce „Skuteczne Poszukiwanie Pracy”. Książka jest dostępna pod linkiem https://punktx.pl/produkty/ksiazka-skuteczne-poszukiwanie-pracy

Jeśli chcesz porozmawiać o Twoich poszukiwaniach pracy wybierz w kalendarzu dogodny dla Ciebie termin i do usłyszenia.

Pozdrawiam

Ernest Wencel

Bezpłatna porada