fbpx

Poszukiwanie pracy to proces sprzedażowy B2B.

Mówiąc w dużym uproszczeniu, aby doszło do podpisania umowy o pracę muszą spełnić się dwie kluczowe okoliczności.

  1. Musi istnieć potrzeba. W tym przypadku pracodawca ma potrzeba zatrudnienia osoby na określone stanowisko z określonymi kompetencjami i doświadczeniem w ramach dostępnego budżetu.
  2. Druga okoliczność polega na tym, że musi pojawić się osoba, która tę potrzebę zaspokoi, czyli posiada wymagane kompetencje doświadczenie i zgodzi się je świadczyć w ramach określonego wynagrodzenia.

Zatem to co jest najbardziej krytyczne w tym procesie to to, aby dwie strony spotkały się we właściwym momencie. Czyli odpowiednia osoba i właściwy moment, w którym pracodawca potrzebuje takiej a nie innej osoby.

W tym celu 98 % osób koncentruje się wyłącznie na przeglądaniu ogłoszeń na portalach. Narzekając przy tym, że pracodawcy i rekruterzy nie odpowiadają, że nawet nie otwierają aplikacji, że niema nic sensownego na rynku itd. Przy takim podejściu wchodzisz do czerwonego oceanu, gdzie na interesujące pozycję rzuca się 300 wygłodniałych lepszej pracy kandydatów.

Nagle stajesz się jednym z 300. To więcej niż na najbardziej obleganą uczelnie na świecie. Już samo zaproszenie na rozmowę jest nie lada wyzwaniem, jeśli nie masz doskonałego CV zapomnij.

Tak robi 98%. A jak robi pozostałe 2%. Te dwa procent albo nigdy nie szuka pracy, bo praca sama je znajduje, albo dostają pracę znacząco lepszą od poprzedniej bardzo szybko. Dla przypomnienia na pozycje dyrektorskie średni czas poszukiwania pracy to od 6-do 18 miesięcy.

Zobacz czego możesz nauczyć się od sprzedawców. Spójrz tylko na kilka z wybranych działań jakie podejmują sprzedawcy.

 

  • Budują relacje i kompetencje u potencjalnych klientów.
    • Spotykają się z nimi (nawet jeśli na stole nie leży żadna konkretna potrzeba klienta)
    • Edukują, doradzają
    • Dzielą się wiedzą
    • Budują zaufanie
  • W sprzedaży spotykają się nie tylko z tymi których już doskonale znają, ale również wychodzą ze strefy komfortu i nawiązują relacje z nowymi osobami.
  • Pamiętają o swoich klientach, szukają pretekstów do kontaktu, aby być stale w ich pamięci na wypadek, gdyby tylko pojawiła się potrzeba.
  • Wiedzą czym żyją klienci.
  • Targetują swoich potencjalnych klientów, wiedzą kim są czego potrzebują.
  • Korzystają z reklamy pozycjonowania, rekomendacji, mediów społecznościowych itd.

Sprzedawcy robią to wszystko po to, aby jak tylko pojawi się w głowie klienta potrzeba, rozwiązania, usługi czy produktu, które sprzedają były pierwszym i naturalnym wyborem ich klientów. Celem tych działań jest to żeby klient pośród wielu możliwości poprosił właśnie ich o ofertę.

Na domiar wszystkiego każdy sprzedawca wie, że istnieję inercja czasowa. To czas od momentu, kiedy zaczniesz aktywnie działać do momentu, kiedy pojawią się pierwsze efekty.

Sprzedawcy doskonale to wiedzą, że kiedy pojawia się przetarg karty są już zazwyczaj rozdane. Do tego stołu de facto siadają tylko Ci, którzy wypracowali odpowiednie relacje, przekonali do swoich kompetencji i zbudowali odpowiedni poziom zaufania.

Uwaga!!!

  • Ponad 80% rekrutacji odbywa się na rynku ukrytym do którego bez właściwego networkingu nie dotrzesz.
  • Obecnie średni czas zatrudnienie na pozycjach managerskich wynosi ok 3-4 lata to oznacza, że jeśli wybierzesz sobie 100 wymarzonych firm w których chciałbyś pracować to w ciągu roku pojawi się ok 25-30 wakatów. Czy managerowie, który będą decydowali o wyborze nowego członka zespoły znają Ciebie osobiście? Czy Ty ich znasz? Jakie są Wasze relacje? Co wiesz o ich potrzebach? Dlaczego mieliby do ciebie zadzwonić w takim momencie.

Bo jesteś dobry?

A czy oni o tym wiedzą?

 

Są dziesiątki sposobów aktywnego poszukiwania pracy. Poszukiwanie pracy to proces ciągły, a kiedy jej nie masz to de facto masz pracę na pełen etat.

Kiedy czujesz, że w pracy pojawi się napięcie zaufaj sobie i nie wypieraj nadchodzących zmian. Kiedy pojawiają Ci się myśli, że nadszedł czas na zmianę to ostatni moment, żeby intensywnie zacząć działać. Takie myśli to zapowiedź nieuchronnie nadchodzącej zmiany. Nie pozwól, aby inni za ciebie decydowali, nie daj się niemile zaskoczyć. Networku nie zbudujesz w 3 dni to proces, który wymaga czasu.

 

Chcesz porozmawiać, jak mogę Tobie pomóc w znalezieniu pracy kliknij w link do kalendarza i zarezerwuj sobie czas na niezobowiązującą rozmowę.

https://calendly.com/ernest-wencel/30min

 

Zapraszam

Ernest

 

LinkedIn